ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
الصلوة و السلام علیک یا محمد بن علی ایها التقی الجواد یابن رسول الله یا حجة الله علی خلقه یا سیدنا ومولانا انا توجهنا واستشفعنا و توسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیها عند الله اشفع لنا عند الله
آفتاب طلعت نهمین پیشوای شیعیان جهان حضرت امام محمد تقی جوادالائمه (ع) در روز دهم رجب ( و به قولی در یازدهم رمضان ) سال 195 هجری در مدینه از مشرق امامت و ولایت طلوع کرد .
نام ایشان محمد و لقبشان جواد و تقی و کنیه ایشان ابوجعفر می باشد .
پدر ایشان حضرت امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان و مادرشان سبیکه ( یا خیزران ) هستند .
ایشان در هنگام شهادت پدر بزرگوارشان 7 سال ( به روایتی 9 سال ) داشتند که امامت و رهبری شیعیان بر عهده ایشان قرار گرفت و با وجود سن کم توانستند به تمام شبهات و سوالات مردم به خوبی پاسخ دهند و ثابت کنند که امامت شیعیان به حق شایسته ایشان است .
....................................................................................
شهادت :
حضرت امام جواد(ع) جوانترین امام ما شیعیان بودند و در هنگام شهادت تنها 25 سال از عمر مبارکشان می گذشت .
ایشان در آخر ماه ذیقعده سال 220 هجری در بغداد به شهادت رسیدند .
مرقد منور و مطهر ایشان در کنار جدشان حضرت امام موسی کاظم (ع) در کاظمین قرار دارد .
....................................................................................
گزیده ای از سخنان گهربار حضرت جواد الائمه (ع) :
- مردی به آن حضرت گفت : مرا اندرز ده . فرمودند : می پذیری ؟ گفت : آری .
پس آن حضرت فرمودند :
صبر را بالش خویش ساز و فقر را به آغوش بگیر و شهوات را به دور انداز و با دلخواه خود مخالفت کن و بدان که همیشه در برابر دیدگان خدایی ، پس مراقب خویش باش که چگونه باشی .
- هر که گوش دل به گوینده ای دهد به حقیقت وی را پرستیده است ، اگر گوینده از طرف خدا باشد خدا را پرستیده و اگر وی از زبان ابلیس سخن بگوید در حقیقت ابلیس را پرستش نموده است .
- هر که در صحنه کاری حضور داشته باشد و از آن کار ناخشنود باشد ، مانند کسی است که از آن صحنه غایب است . ( در خیر و شر آن کار و ثواب یا عقاب آن شریک نخواهد بود ) و هر که از صحنه کاری غایب باشد ولی ( وقتی که بشنود ) از آن کار خشنود باشد مانند کسی است که در آن صحنه حاضر بوده ( و در ثواب یا عقاب آن شریک خواهد بود )
- برملا نمودن کاری که هنوز کاملا استوار نگشته باشد ، مایه تباهی آن کار است .